Vaste prijzen zijn al jaren vanzelfsprekend. Ze zijn overzichtelijk voor de klant en verder een ideaal verdienmodel voor de leverancier. De leverancier verzint een vaste prijs voor een langere periode. Als vrijvechters van dit standaard model krijgen wij daar nogal de kriebels van.
- In vaste prijzen zitten naast winstmarges ook risicopremies verborgen.
- Leveranciers delen zo nooit hun eigen inkoopvoordeel. Als klant betaal je de winst en het risico.
- Leveranciers zitten er veilig bij. Wil je als klant in de contractperiode weg, dan krijg je een fikse opzegboete.
- Vaste prijzen ontnemen klanten controleerbare inzichten die voor nu én de toekomst relevant zijn. Die inzichten helpen juist om slimmer te besparen, te verduurzamen (op grote schaal en op individueel niveau) en te innoveren.
Toegegeven: als je toevallig net op het goede moment vastklikt, heb je mogelijk een goeie deal te pakken. Dit weet je echter te allen tijde pas achteraf. De echte prijs van energie wisselt namelijk continu op basis van vraag en aanbod. Geen enkele leverancier kan dus vooraf zeggen dat zij het goedkoopste aanbod hebben. Wij richten ons daarom liever op transparantie en kansberekeningen zonder einddatum.